تحصیل در ترکیه
آموزش صفر تاصد حسابداری هلو
تاریخ : سه شنبه 2 بهمن 1397
نویسنده : سعید سجودی

 

تحصیل در ترکیه و گرفتن پذیرش از دانشگاه های ترکیه با توجه به شرایط این کشور در چند سال اخیر مخاطبان زیادی پیدا کرده است. چه خانواده های زیادی که برای تحصیل فرزندان خود در مدارس ترکیه اقدام می کنند و چه دانشجویانی که برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ، ارشد و دکتری و در رشته های مختلف از پزشکی و دندانپزشکی تا مهندس و علوم پایه و سایر رشته ها بدنبال اخذ پذیرش دانشگاه ها و یا بورسیه تحصیلی ترکیه می باشد. شرایط مناسب زندگی ، هزینه های تحصیلی و زندگی بسیار کم نسبت به سایر کشور ها ، نزدیکی به اروپا ، امکان درخواست و اخذ پذیرش از دانشگاه های اروپایی در مقاطع بالاتر ، شرایط گرفتن اقامت در ترکیه ، وجود بورس های تحصیلی عالی در این کشور و موارد دیگر از جمله ویژگی های تحصیل در ترکیه برای دانش آموزان و دانشجویان و خانواده های آن ها می باشد.

 

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه برای همه دانش آموزان و دانشجویان ایرانی فراهم است و با توجه به رزومه تحصیلی امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه و یا دریافت فاند تحصیلی نیز وجود دارد.

 

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر 4500 دانشجوی خارجی (غیر ترک) هستند. در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نامYÖS (آزمون دانشجویان خارجی) شده که همه ساله در ماه آوریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به‌طور همزمان برگزار می‌شود.  با توجه به سطح معلومات دبیرستانی دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاه‌های ترکیه، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل‌الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبان ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه نصیبشان شود.

 

آنچه شما در این مقاله خواهید آموخت :

کنکور ترکیه

دانشگاههای ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

شرایط کار در ترکیه

اقامت در ترکیه

آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

اقامت پس از تحصیل در ترکیه

 

 

 کنکور ترکیه : چقدر درباره سیستم آموزشی ترکیه می دانید؟

 

 

 

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر ۴٫۰۰۰ دانشجوی خارجی هستند. در سالهای گذشته سازمان ÖSYM که مرکز گزینش دانشجوست، متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS که آزمون دانشجویان خارجی است بود که همه ساله در ماه آوریل به‌طور همزمان برگزار می‌شد اما چند سالیست که هر دانشگاه جداگانه اقدام به برگزاری این آزمون میکنند.

سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه مطابق با سیستم آموزشی آمریکا بوده و واحد های درسی به‌ صورت ترمی واحدی ارائه می‌شود. زبان آموزش بسته به دانشگاه و رشته به زبانهای ترکی، انگلیسی، فرانسه و یا آلمانی است. تقویم آموزش دانشگاه‌های ترکیه تقریباً مثل دانشگاه‌های ایران است بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه سپتامبر آغاز و تا ژانویه ادامه دارد و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و همچنین ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.

 

 

 

 

 

  دانشگاه‌های ترکیه‌‌ :

سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه کاملاً مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به‌صورت ترمی- واحدی ارائه می‌شود. زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی خواهد بود. 
تقویم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه تقریباً همانند دانشگاه‌های ایران است بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.نزدیک به ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن‌ها توسط دولت اداره می‌شوند. دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه به توافقنامه‌ی بولونیا پایبند هستند و از این رو برنامه‌های تحصیلی آن‌ها با سایر دانشگاه ها در اروپا یکسان است. اکثر دانشگاه ‌های ترکیه در برنامه اراسموس نیز عضویت دارند که از تبادل بین‌المللی دانشجو حمایت می‌کند. اکثر ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه در دو شهر آنکارا یا استانبول قرار دارند که بزرگ‌ترین شهرهای کشور نیز هستند.

 

۱۰ دانشگاه برتر ترکیه بر اساس رتبه‌بندی (QR):

  • دانشگاه بیلکنت ترکیه (Bilkent University):

 

 

دانشگاه بیلکنت ترکیه اولین دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه است و در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. این دانشگاه غیرانتفاعی و خصوصی، در شهر آنکارا واقع شده است. اسم این دانشگاه بر گرفته از کلمه‌ Billim kenti به معنای شهر دانش است. این دانشگاه برتر ترکیه بر اساس رتبه‌بندی موسسه‌ تایمز در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱، رتبه‌ ۲۰۴ جهان را به دست آورده است و در سال ۲۰۱۵، در رتبه‌ ۲۵۵-۲۰۱ و بر اساس رتبه‌بندی QR در سال ۲۰۱۷، در رتبه ۴۳۰-۴۲۱ قرار گرفته است.

آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می‌‌گیرد. این دانشگاه از ۹ دانشکده، شامل دانشکده‌ هنرهای زیبا، مدیریت، اقتصاد، موسیقی، آموزش، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و حقوق بوده و دارای رشته‌هایی مانند حسابداری، مدیریت، روانشناسی، روابط بین‌الملل، حقوق، موسیقی و فیزیک است.

هزینه‌ این دانشگاه نزدیک به ۱۴ هزار دلار است و در دو قسط پاییز و بهار از دانشجویان گرفته می‌شود.

دانشگاه کوچ (Koç University):

 

دانشگاه کوچ یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه است که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و نام خود را از موسس آن، وهبی کوچ(Koç) گرفته است. زبان تدریس آن به انگلیسی است و فقط ۴ درصد دروس به زبان ترکی تدریس می‌شود.

رشته‌های اقتصاد، مدیریت، پرستاری و حقوق از جمله رشته‌های این دانشگاه است. از مزیت‌های این دانشگاه اعطای بورسیه به دانشجویان آن است و تقریبا ۱۴ درصد از دانشجویان، از این بورسیه‌ها بهره‌مند می‌شوند. دانشگاه کوچ شامل دانشکده‌های علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مهندسی و مدرسه‌ی عالی بهداشت است. دانشکده‌ عالی بهداشت بورسیه ویژه‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته است، ولی باید به ازای استفاده از این بورسیه در بیمارستان آمریکا خدمت کنند. این دانشگاه از نظر رتبه‌بندی QR سال ۲۰۱۷، در رتبه ۴۴۰-۴۳۱ قرار دارد.

دانشگاه سابانجی (Sabancı University):

 

 

دانشگاه سابانجی یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه از نظر رتبه‌بندی جهانی QR سال ۲۰۱۷، در رتبه‌ ۴۷۰-۴۶۱ قرار گرفته است. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و از نظر سطح کیفیت آموزشی و تحقیقاتی در رتبه‌ بالایی قرار دارد. این دانشگاه از سه دانشکده و یک مدرسه تشکیل شده است. دانشکده‌ هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده‌ مدیریت و مدرسه‌ زبان، از جمله‌ دانشکده‌های این دانشگاه برتر ترکیه هستند.

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi Üniversitesi):

 

 

دانشگاه بغازیچی در سال ۱۸۶۳ در بخش اروپایی ترکیه تاسیس شد. این دانشگاه سابقه‌‌ای طولانی‌ در میان دانشگاه‌های ترکیه دارد . دانشگاه بغازیچی در رتبه‌بندی QR سال ۲۰۱۷ در رتبه ۵۰۰-۴۹۱ قرار دارد. بغازیچی یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه است و از دانشکده‌‌های ادبیات، علوم پایه، اقتصاد و فنی و مهندسی تشکیل شده است و رشته‌هایی مانند علوم اجتماعی، هنر و علوم مهندسی در آن، رونق بسیاری دارد.

 

دانشگاه فنی استانبول (Teknik Üniversite):

 

 

دانشگاه فنی استانبول یک دانشگاه بین‌المللی و دولتی است که در شهر استانبول قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۹ از طرف موسسه‌ی THES رتبه‌ ۱۰۸ را در میان دانشگاه‌های فنی دنیا کسب کرده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی QR سال  ۲۰۱۷، در رتبه ۶۵۰-۶۰۱ قرار دارد.

 

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University):

 

 

دانشگاه حاجت تنبه در شهر آنکارا واقع شده است. دانشگاه علوم پزشکی آن بسیار معروف بوده و برترین دانشگاه پزشکی ترکیه است. این دانشگاه ۵ مرکز آموزشی دارد. قسمتی از این دانشگاه در منطقه Beytepe قرار دارد و شامل دانشکده‌ اقتصاد، بازرگاني، علوم آموزشي، مهندسي، هنرهاي زيبا، ادبيات و علوم در فضایی به اندازه‌ ۶ میلیون متر مربع می‌شود. این دانشگاه از نظر رتبه‌‌بندی جهانی در رتبه‌ ۸۰۰-۷۵۱ قرار گرفته است.

 

دانشگاه آنکارا   Ankara Üniversitesi      

 

 

دانشگاه آنکارا یکی دیگر از ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه است که در سال ۱۹۲۵ ساخته شده و کار خود را با رشته‌ حقوق آغاز کرد. این دانشگاه ۱۵ دانشکده و ۳۱ موسسه‌ تحقیقاتی دارد. این دانشگاه برتر ترکیه دارای دانشکده‌هایی در محله‌های مختلف است. تدریس در این دانشگاه به زبان ترکی انجام می‌شود. این دانشگاه کتابخانه‌ بزرگی دارد که میلیون‌ها کتاب را به صورت اینترنتی در اختیار دانشجویان قرار داده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی در ردیف ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار دارد.

 

دانشگاه قاضی (Gazi Üniversitesi):

 

 

دانشگاه قاضی هم در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد. این دانشگاه ابتدا در سال ۱۹۲۶ توسط آتاتورک در قالب موسسه‌ تربیت معلم قاضی ساخته شد. این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده و ۹ مدرسه‌ عالی و ۲۶ مدرسه تحقیقات عالی است. در سال ۱۹۸۲، آکادمی مهندسی و کشاورزی بلو، آکادمی اقتصاد و بازرگانی، کالج فنی، کالج فنی دختران و آکادمی مهندسی و کشاورزی آنکارا با هم ترکیب شدند و تبدیل به یک دانشگاه معتبر با نام قاضی شدند. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۷، در ردیف ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار دارد.

 

دانشگاه استانبول İstanbul Üniversitesi       

 

 

دانشگاه استانبول یک دانشگاه دولتی است و در ردیف ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد. از نظر رتبه‌بندی جهانی، مانند دو دانشگاه قبلی، در ردیف ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار دارد. این دانشگاه از ۱۷ دانشکده و پنج پردیس تشکیل شده است. دانشگاه استانبول که در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد، هر سال بیش از ۶۰ هزار دانشجوی کارشناسی و ۸۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش می‌کند.

 

دانشگاه آتیلیم | Atilim Universit :

 

 

این دانشگاه در سال ۱۹۹۷ در آنکارا تاسیس شد و زبان تدریس آن در بیشتر رشته ها انگلیسی است. دانشگاه در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۶۰۱ جهانی رسید و یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه به حساب می آید. محوطه این دانشگاه از دانشکده ها، آزمایشگاه ها، سالن های کنفرانس، زمین های بستکبال و والیبال، زمین تنیس، استخر، کافه، رستوران و … تشکیل شده است.

 

 برای تهیه کتابهای کنکور ترکیه اینجا را کلیک کنید 

 

 

دانشگاه هاي پزشكي تركيه:

 

 

 

هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه مطابق با توافقنامه بولونیا است که استاندارد برنامه های تحصیلی را در سراسر اروپا دارد و همچنین بسیاری از دانشگاه های ترکیه در برنامه Erasmus شرکت می کنند که از تبادل دانشجویان بین المللی حمایت می کند. در سیستم QS آموزش عالی قدرت رتبه بندی، که برای اولین بار در سال 2016 منتشر شد، نظام آموزش عالی ترکیه را در جهان در رتبه 39 قرار دارد. 11 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی QS دانشگاه های جهان 2017 برجسته هستند. اکثر این دانشگاه های برتر در آنکارا یا استانبول، دو شهر بزرگ ترکیه واقع شده اند. در آنکارا، دانشگاه بلکینت، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه Hacettepe، قرار دارند در حالی که در استانبول دانشگاه Sabanci دانشگاه استانبول و دانشگاه فنی استانبول قرار دارند

مدت زمان دوره های آموزش پزشکی طبق شرایط تحصیل در ترکیه در دانشگاه آنکارا شش سال می باشد، علاوه بر آن دوره ی یک ساله کلاس های مقدماتی آموزش زبان انگلیسی نیز برگزار می شود. هر سال تحصیلی، که با بازگشایی دانشکده ی پزشکی شروع می شود و تا برگزاری امتحانات نهایی طول می کشد، به عنوان یک ترم در نظر گرفته می شود.دانشجویان می بایست در امتحان تعیین سطح زبان انگلیسی به منظور تایید مهارت آنها شرکت کنند.

کسانی که در این امتحان مردود می شوند به مدت یک سال در دوره ی مقدماتی کلاس زبان انگلیسی شرکت می کنند، دانشجویانی که نمره ی قیولی کسب می کنند، ترم جدید را شروع می کنند. نمره ی قبولی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه آنکارا، کسب نمره ی حداقل 70 از 100 می باشد.

11 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در 2018-2017 رتبه بندی شده اند. اکثر این دانشگاه های برتر در ترکیه در آنکارا یا استانبول، دو شهر بزرگ ترکیه واقع شده اند. در آنکارا، دانشگاه فنی بولکین، دانشگاه فنی و مهندسی میانه و دانشگاه حاجت تپه را پیدا خواهید کرد، در حالی که در استانبول دانشگاه سابانچی استانبول، دانشگاه استانبول، دانشگاه کوچ، دانشگاه بوگاتیوی یونیوریتسی و دانشگاه فنی استانبول است.

Bogaziçi Üniversitesi یک جهش قابل توجه از مشترک 17 تا 9 در رتبه بندی EECA 2018 ایجاد کرد و همه دانشگاه های ترکیه را در رتبه 10 قرار داد. این دانشگاه در سال 1863 به عنوان رابرت کالج تاسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده تاسیس شد. Bogaziçi Üniversitesi در استانبول واقع شده است، نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی Rumelihisar که مرز شرقی مركز جنوبی دانشگاه است. زبان آموزش انگلیسی است و دانشگاه دارای پیوند قوی با نظام آموزش عالی آمریکا است.

دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت علوم ترکیه:

 

 

 

·         دانشگاه حاجت تپه

·         دانشگاه آنکارا

·         دانشگاه چوکوروا

·         دانشگاه آتاتورک

·         دانشگاه دوکوزایلول

·         دانشگاه بیلکنت

·         دانشگاه خاورمیانه

·         دانشگاه فنی استامبول

·         دانشگاه بوغازیچی

·         دانشگاه آناتولی

·         دانشگاه اژه

·         دانشگاه کارادنیز

·         دانشگاه مرمره

·         دانشگاه فنی ییلدیز

·         دانشگاه معمار سینان

·         دانشگاه استانبول

·         دانشگاه غازی

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: کنکور ترکیه , کتابهای کنکور ترکیه ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ آموزش حسابداری هلو خوش آمدید